Art nouveau in Parijs

Aan het eind van de negentiende eeuw maakt Parijs kennis met de Art Nouveau van Guimard.

Hij doorbreekt het classicistische bouwen met een aantal opmerkelijke huizen in het 16e arrondissement.

Hij was duidelijk een leerling van de Belgische Art Nouveau architect Victor Horta maar had duidelijk zijn eigen invulling van de art nouveau.

Zijn eerste huis in het 16e arrondissement liet Guimard  bouwen toen hij net in de 20 was. Hotel Rosze aan de Rue Boileau heeft duidelijk al een aantal decoraties en materiaal gebruik die  later zo kenmerkend zijn voor zijn stijl van bouwen maar dit huis is absoluut nog niet echt herkenbaar als Art Nouveau huis. Zij huizen in de jaren daarna wel. Guimard krijgt enorm veel opdrachten zowel binnen als buiten Parijs.

Door het succes van zijn style Guimard krijgt hij in 1900 de opdracht om de ingangen voor alle metrostations in Parijs te ontwerpen. De meeste stations krijgen alleen een versierde ingang maar hij ontwerpt ook een paar volledige stations. Destijds werd het werk niet door iedereen erg gewaardeerd en helaas zijn de stations inmiddels verdwenen. De meeste versierde ingangen zijn blijven bestaan waarvan er twee tot het type aangeklede inganggebouwtjes behoren. Die van Metro Dauphine en Abesses. In zijn huizen besteed hij veel aandacht voor details, strakke elementen uit het neoclassisistiche verdwijnen en maken plaats voor elegantere vormen.

Bijzonder kenmerkend is het prachtigehek1 houtwerk, de elegante gietijzeren ornamenten vaak gebaseerd op vormen uit de natuur (planten en bloemen). Het uiterlijk van de huizen krijgt hierdoor wat lichtvoetigs.

Castel Beranger

Prachtig Art Nouveau woonblok met 36 appartementen. Dit is wel het bekendste werk van Guimard als architect. Vooral de gietijzeren detail van de hekken met de planten motieven zijn erg de moeite waard. Het appartementencomplex is overigens niet toegankelijk voor bezoekers.

hek4

                                          hek5

Gebouwd 1894

14, Rue la Fontaine

RER station Maison Radio de France  van lijn C1 & C3

Hotel Mezzara

Is samen met Castel Béranger het hoogtepunt van het werk van Guimard. Links de congierge woning en rechts het eigenlijke woonhuis. Ook het interieur moet fenomenaal zijn. Vooral het trappenhuis moet het werk van Horta absoluut overstijgen

hek6                        hek7

Gebouwd 1910

Rue la Fontaine 60

Metro Église d’Auteuil

RER station Maison Radio de France  van lijn C1 & C3

Toilet art nouveau

toilet

Je loopt via een draaitrap naar beneden, onder de grond.
De muur rond die trap is belegd met een mozaïek van gekleurde steentjes.
‘Construit par les Etablissements Porcher, 1905 staat er: de naam van een oud Frans bedrijf in sanitair.
En beneden, ja, daar is het dan. Naar verluidt het mooiste openbare toilet van Parijs. Van de wereld, las ik zelfs ergens. Het is een zaaltje met witte tegeltjes, in art nouveau-stijl, met daarop geschilderde bloemen. Rondom zijn er de ‘cabines’. De bruine deuren zijn van bewerkt mahoniehout. En elke deur heeft een glas-in-lood-raampje. Ik schreef al eerder over de openbare toiletten, aangezien het niet altijd een pretje is je in een café in de minuscule ruimte te wurmen die daar toilet heet.
De toiletten op straat van designer Patrick Jouin zijn natuurlijk al een aanrader, maar in deze art nouveau-ruimte, schuin voor de Madeleine-kerk, is het zelfs fijn toeven.

Place de la Madeleine, schuin voor de kerk

Metro Madeleine

Hotel Guimard

Gebouwd voor de architect zelf. Beetje ingeklemd tussen andere huizen. Guimard liet het bouwen als woonhuis en atelier. In 1912 namen hij en zijn vrouw het huis in gebruik. Tot aan eind dertiger jaren heeft Guimard in dit huis gewoond. Toen vond Guimard  de dreiging vanuit Nazi Duitsland  te groot worden voor hem en zijn joodse vrouw. Guimard vertrok naar New York waar hij in 1942 op 75 jarige leeftijd overleed

 hek8

Gebouwd 1909

122, Avenue Mozart

Metro Michel Ange Molitor

Metrostation Porte Dauphine

Van de 140 door Guimard ontworpen metrostations in Art Nouveau stijl zijn er nog 90 over. De meeste daarvan zijn open trappen waarvan de ballustrades open zijn of bedekt met decoratieve schilden. Guimard heeft ook een aantal overdekte ingangen ontworpen.In de boeken spreekt men over het type Abri.  Daar zijn er  echter nog twee van over. De ingang Porte Dauphine en Abesses. Abesses wordt beschreven bij het 18e. Dauphine is echter de meest decoratieve en de best bewaarde ingang. Dauphine staat echter niet erg op een centrale plek op een plein zoals Abesses. Vanaf de straat is deze ingang niet echt makkelijk te vinden, namelijk ergens op een soort middenperk tussen het groen.

hek9

Gebouwd 1899-1904

Porte Dauphine, Avenue Foch

eindhalte metrolijn 2, Porte Dauphine

Grand Palais

hek11

Het Grand Palais is gebouwd door Louvet en Daglone. Het werd gebouwd voor de Wereldtentoonstelling die in 1900 in Parijs gehouden werd. De voorgevel van het Grand Palais is imposant. Hij is 240 meter lang en heeft Ionische zuilen die 20 meter hoog zijn.

Het gehele framewerk is uitgevoerd in Art nouveau stijl.

Galeries nationales du Grand palais
3, Avenue du Général Eisenhower

Metro: Champs Elysees Clemenceau, Franklin-D. Roosevelt

Bus 28, 32, 42, 49, 72, 73, 80, 83, 93

Bistrot Du Peintre

Het café werd bijna 110 jaar geleden gebouwd, de inrichting is in een prachtige art nouveau-stijl en de visso ep kost hier 4,90 euro.
Jawel: de Bistrot du Peintre is een parel in Parijs, niet ver van Place de la Bastille.
Een traditioneel café zoals een traditioneel café er hoort uit te zien: met een zinken bar, een kroonluchter en een krijtbord waar het menu van de dag op staat.
En dan ook nog héél mooi en in héél goede staat.
Je kunt er op het terras zitten, je kunt er aan de bar hangen of ernaast aan een tafeltje zitten, of je kunt rustig in de zaal op de eerste verdieping eten en drinken.
Hoe dan ook: geniet van dit Parijs-anno-1902, bewonder het houtsnijwerk en kies een glas van de ‘vin du moment’, gekozen door de baas.

hek12

116 avenue Ledru Rollin

Metro  Ledru-Rollin