De Seine en haar bruggen

De Seine is altijd de levensader van de stad Parijs geweest. De rivier die een totale lengte heeft van 776 kilometer, bracht de stad echter niet alleen voorspoed.

In de strenge winter van 1709 bevroor de rivier waardoor er er geen voedsel meer over de Seine naar de stad kon worden gebracht. Duizenden stierven de hongerdood.

Verder zijn er de nodige overstromingen geweest, waarvan de laatste grote, in 1910, tal van wijken en de metro blank heeft gezet.
Bijna net zo beroemd als de rivier zelf zijn enkele bruggen die haar overspannen. De eerste bruggen waren van hout en zijn sinds de tijd van de Parisii verscheidene keren afgebrand en herbouwd. Na de Middeleeuwen werden steeds meer bruggen in steen gebouwd en met huizen en winkelruimte uitgerust. Deze bruggen zijn niet meer te zien in Parijs: de eerste brug zonder deze ruimtes is immers de Pont Neuf die inmiddels geldt als de oudste brug van Parijs.

img29
Anno 2003 kent Parijs 37 verschillende bruggen. De beste manier om deze allemaal te zien is uiteraard met een rondvaartboot. Een beroemde brug is de Pont de la Concorde die deels met stenen van de afgebroken Bastille gevangenis is gebouwd, tussen 1786-1791. Bij de Pont des Arts. oorspronkelijk bij het Institut de France gebouwd tussen 1802 en 1804. werd voor het eerst metaal toegepast. Deze mooie voetbrug is echter niet meer het origineel. maar een kopie uit 1980. De Pont de Bir -Hakeim is een werk van Gustave Eiffel. Oorspronkelijk Pont de Passy geheten. is de brug vernoemd naar de overwinning van het Franse leger in 1942 te Bir-Hakeim (in Libië). Hier is ook een kleine kopie van het Vrijheidsbeeld te zien. De Pont Alexandre III is een van de meest pronkerige bruggen van Parijs. Deze werd gebouwd voor de wereldtentoonstelling van 1900. net als het nabijgelegen Grand Palais. En dan is er nog de Pont Marie: de bedoeling is dat een ieder die onder deze brug vaart. een wens doet. Er is geen rondvaartrnaatschappij die dat vergeet te vertellen.