De Tram

Parijs kende enige decennia voor de aanleg van de metro al tramlijnen. Dit netwerk functioneerde vanaf 1855 tot 1938 in Parijs en tot 1957 in Versailles. In de loop van de jaren werd op dit netwerk gebruikgemaakt van diverse technieken. Na de paardentram en de stoomtram werd overgegaan op elektrische trams. Het tramnet raakte, onder invloed van de opkomst van andere vervoermiddelen (zoals de auto, bus en de metro) in de verdrukking, en werd uiteindelijk opgeheven.

Een nieuw trambedrijf is vanaf 1992 in gebruik genomen. Dit netwerk wordt nog steeds uitgebreid.

Huidige netwerk

Tram op lijn T1 in Bobigny. 

Tram op lijn T2 in Issy-les-Moulineaux. 

Lijn T3, de nieuwste uitbreiding van de Parijse tram. 

Lijn T4 te Bondy. 
Eind 2006 zijn vier tramlijnen in gebruik. Drie zijn er gesitueerd in de voorsteden van Parijs.
T1
Lijn 1 loopt aan de noordzijde van Parijs en verbindt Saint-Denis met Noisy-le-Sec. De lijn werd in 1992 in gebruik genomen in Saint-Denis en verlengd naar Noisy-le-Sec in december 2003.

T2
Lijn 2, ook wel Trans Val-de-Seine genoemd, ligt in het zuidwesten van Parijs en verbindt de wijk La Défense met Issy-les-Moulineaux. Deze lijn is in 1997 in gebruik genomen en loopt over een oud spoorwegtracé. Er zijn twee verlengingen voorzien die in 2009 in gebruik moeten worden genomen. De ene is een verlenging aan de noordzijde richting Bezons, de andere aan de zuidzijde richting Porte de Versailles. Deze zou de aansluiting met de metrolijn 12 verzorgen en met de derde tramlijn (T3) die in december 2006 is geopend.

T3
Lijn 3 is op 16 december 2006 geopend. Deze lijn, die geheel binnen de stad ligt, loopt over de ring van boulevards net binnen de Périphérique, die veelal naar maarschalken uit het Eerste Keizerrijk vernoemd zijn. De lijn wordt derhalve ook wel Tramway des Maréchaux genoemd.

De lijn loopt van het metrostation Porte d’Ivry (metrolijn 7) naar Boulevard Victor (RER C). De frequentie van de lijn wordt afgestemd op een totaal van 100.000 passagiers per dag, waarmee het direct een van de drukste tramlijnen van Europa is.

In de toekomst zal de lijn uitgebreid worden naar Porte de Charenton in 2011 en uiteindelijk naar Porte de la Chapelle.

T4
Ook lijn 4 is inmiddels in gebruik genomen. De lijn is geopend op 18 november 2006. Dit is een project van de Franse spoorwegen en deze lijn loopt over een oude spoorlijn tussen Bondy en Aulnay-sous-Bois.

T8
Lijn 8 zal Châtillon (metrolijn 13) gaan verbinden met Viroflay (Transilien Paris Saint-Lazare). De werkzaamheden starten naar verwachting in 2007, de opening is voorzien voor 2010.

tram