Musée de la Poste

Zal ik je verklappen wat la petite paste is? Of wil je het geheim achter de kleine post liever zelf ontdekken?

Vijf verdiepingen met een schat aan informatie, voorwerpen en interactieve opstellingen laten je kennismaken met het erfgoed van de post. Ga mee op zoek naar une boule de Moulins. In zaal 5 zie je zo’n metalen bol met twaalf vleugeltjes vol brieven die tijdens de Pruisische bezetting van Parijs in 1870-1871 in het stadje Moulins in de Seine gedropt is om met de stroom mee Parijs te bereiken. Er zouden nog tientallen verdwaalde boules rusten op de bodem van de rivier, de laatste is ontdekt in 1982. Duik even mee in het postverhaal. Rooksignalen en tamtams terzijde gelaten, staat een Chinese gegrifte kleitablet uit de achtste eeuw V.c. vooraan op de tijdsbalk.

musee15poste01

Romeinen maken gebruik van hun uitstekende heerwegen met wisselplaatsen voor paarden om een boodschap te versturen. In de middeleeuwen is het postgebeuren vooral iets voor kloosters, universiteiten en vorstenhuizen. De ongeletterde gewone man heeft geen boodschap aan de perkamentrollen. Eind vijftiende eeuw, onder Louis XI verrijzen postrelais aan de strategische wegen van zijn rijk en postmeesters en postiljons verzorgen de paardenpost.

Een eeuw later komt de poststroom echt op gang, maar er ontbreekt nog een structuur. In 1672 kopen stromannen voor rijke, listige financiële compagnies de rechten om het postvervoer in te richten en zelf heffingen te innen. Na de Revolutie neemt de staat hun taak over.Tot 1848 is de prijs om een brief te versturen in Frankrijk afhankelijk van de afstand. Een brief van Parijs naar Marseille kost een half dagloon van een arbeider. Lieve Parijsliefhebber, ken je de optische telegraaf van Chappe? Hij plaatst op heuvels en hoge gebouwen een keten van seintorens met bovenaan beweegbare armen die in verschillendestanden kunnen worden gezet. Zo worden meer dan een halve eeuw lang boodschappen doorgeseind naar een post 10 km verderop waar iemand ze met een verrekijker opvangt en op zijn beurt doorseint naar een ander Chappe-toestel. Een bericht van tien tekens van Calais naar Parijs doet er eind achttiende eeuw op die manier zevenenhalve minuut over. Bij mistig weer gaat het systeem helaas de mist in. Met Morse gaat het nog sneller, ken je zijn alfabet?
Uniformen, brievenbussen en postzegels uit negen verschillende landen getuigen van de universaliteit van de post. Pakketboten onderhouden het postverkeer tussen Europa en Amerika, in 1939 overgenomen door de nachtvluchten van de postvliegtuigen. Nachtvlucht van de piloot Antoine de Saint-Exupéry gaat daarover. Ontdek hier ook hoe een postzegel ontstaat. Geef toe, het is grote kunst op een minimaal stukje papier. Er is een caleidoscoop van alle postzegels ooit in Frankrijk uitgegeven. Op een ervan staat een baby. ‘Dat ben ik’, zei plots een man naast me toen ik er onlangs was. Zijn vader was de ontwerper. En de petite paste, hoor ik je vragen? Dat was een dienst voor briefwisseling alleen in Parijs. In 1867 komen daar de navettes bij, waarbij brieven verstuurd worden door middel van samengeperste lucht in metalen buizen onder de grond.
De volgende voorzieningen zijn aanwezig: Groepsreserveringen, School activiteiten, Voorzieningen voor gehandicapten, Kadowinkel.

Adres:
34, Boulevard de Vaugirard
75015 Parijs
Tel: + 33 (01) 4279 2424
Fax: + 33 (01) 4279 2400

Openingstijden:
Geopend van maandag – zaterdag van 10.00 – 18.00.
Gesloten op zondag en tijdens feestdagen.

Entreeprijzen:
Standaardtarief: €5,00
Reductietarief: €3,50

Onder de 26 en uit de EU gratis
(groepen 2 weken tevoren reserveren)

Openbaar Vervoer:
Montparnasse-Bienvenüe 4, 6, 12, 13  Pasteur 6, 12, Falguiere 12
Bus: 48, 58, 91, 95, 96

ph020592

 

google_street_view_logo

icon-car.pngKML-LogoFullscreen-LogoQR-code-logoGeoJSON-LogoGeoRSS-LogoWikitude-Logo
Musée de la Poste

loading map - please wait...

Musée de la Poste 48.841328, 2.317342