Parijse metrolijn 14

De Parijse metrolijn 14 is een metrolijn zonder bestuurder die met hoge snelheid Gare Saint-Lazare via de Parijse binnenstad verbindt met de Bibliothèque Nationale op de linkeroever van de Seine.

Lijn 14 is de eerste Parijse metrolijn die geheel automatisch bestuurd wordt. Passagiers kunnen helemaal voorin in de metro plaats nemen en vooruit in de richting, waarin de metro rijdt, kijken. Om de veiligheid van de passagiers te garanderen zijn tussen spoor en perron automatische glazen schuifdeuren aangebracht, die tegelijk met de deuren van de metro openen. Voor de ingebruikstelling was de lijn bekend onder het acroniem Meteor (METro Est-Ouest Rapide), oftewel ‘Snelle Oost-Westmetro’.

Lijn 14 is een bandenmetro.

De historie van lijn 14

De eerste lijn 14 bestond tot 1976 en ging van Invalides naar Porte de Vanves. Met de opening van de verbinding Invalides – Saint-Lazare werd deze lijn geïntegreerd in lijn 13, waarvan ze nu het zuidelijke deel vormt. Uit bijgeloof wilde men aanvankelijk de hele lijn het nummer 14 geven.

De huidige lijn 14

400px-Ligne_14
Tracé van lijn 14

 

Het Meteor-project had een aantal doelen:

  • het verlichten van de drukte op de overbelaste RER-lijn A
  • het verbinden van de zakenwijken in het westen en het oosten van de stad
  • het verbeteren van de verbinding met de linkeroever van de Seine, in het bijzonder met het XIIIe arrondissement, waar zich de Bibliothèque Nationale bevindt en waar onder de naam Paris Rive Gauche een geheel nieuw stadsdeel wordt ontwikkeld.

Het hele traject ligt onder dicht bebouwd gebied. Toch legt de metro van lijn 14 tussen de stations in vergelijking met de andere lijnen van Parijs een veel grotere afstand af. Vooral tussen de haltes Châtelet en Gare de Lyon rijdt lijn 14 in één keer een lang eind. De treinen van de RER leggen in het centrum van Parijs ook langere afstanden tussen de stations af dan de andere lijnen van de metro dan lijn 14.

De Franse regering begon met het project in 1989. De uitvoering begon in juni 1993 en duurde tot het eerste halfjaar van 1995. Het eerste treinstel werd op 17 maart 1997 geleverd en het testrijden begon op 26 mei van dat jaar. Tussen januari en oktober 1998 waren de eerste stations klaar. Met groot vertoon werd de eerste automatische lijn van het Parijse metronet geïnaugureerd op 15 oktober 1995, in het bijzijn van Jacques Chirac, president van Frankrijk. In 2003 bereikte het maandelijkse aantal reizigers 175.000. In hetzelfde jaar werd de verlenging van Madeleine naar Saint-Lazare geopend. Daarna steeg het aantal passagiers onherroepelijk: op dit moment gebruiken 310.000 passagiers deze lijn per dag.

Toekomst

Momenteel is een verlenging in aanbouw van station Bibliothèque Nationale naar Olympiades, gelegen in een dichtbevolkt gebied dat nog niet goed bediend wordt door het openbaar vervoer. De opening is gepland voor april 2007 (bron: folder RATP). De werkzaamheden liepen vertraging op toen een deel van de tunnel instortte.

In het noorden is een verlenging gepland naar station Place de Clichy, vanwaar de lijn een van de twee takken van lijn 13 zal overnemen. In het zuiden moet de lijn uiteindelijk Maison Blanche bereiken, om vervolgens een van de takken van lijn 7 over te nemen. Oorspronkelijk zou de lijn in het zuiden tot Luchthaven Orly verlengd worden, maar dat project is inmiddels van de baan.

 

metro_l14_paris

 

met14