Pont d`Austerlitz

In de 18de eeuw werden enkele pogingen gedaan om de Saint-Antoine buitenwijk en te linken met het Jardin des Plantes, zoals het project ontworpen in 1773 door Jean-Baptiste Perronet dat voorzag in een 220 meter lange houten brug, of het project van Beaumarchais, dat voorzag in een metalen brug. De uiteindelijke beslissing werd genomen in 1801.

Er moest een brug komen ontworpen door Becquey en Beaupre. Die bestond uit 5 bogen van gegoten ijzer met een span van 32 meter, rustend op 4 pilaren en 2 steunpunten. De totale lengte was 174 meter en de wijdte was 13 meter. Elke boog had zeven steunbalken, bestaande uit 21 segmenten.

Pont_dAusterlitz_Paris_FRA_002

Om schade als gevolg van vibratie te voorkomen, werden de bogen op metalen kussen gelegd, maar er kwamen uiteindelijk toch scheuren in de brug. In 1854 werd de brug herbouwd met 1/8 stenen bogen onder de supervisie van de ingenieurs Michal en Savarin. De wijdte werd vergroot tot 18 meter en de bestaande steigers werden versterkt.

Maar de brug bleek niet bestand tegen de grote hoeveelheid verkeer en werd nog een keer verbreed tot 30 meter. Dit werd gedaan onder leiding van Guiard en deze gaf de brug het uiterlijk wat we vandaag de dag nog kunnen zien.

Bijzonderheden:
Ontwerpers: Michal en Savarin 1854 / Choquet en Guiard 1885
Aannemer: Garil 1854 / Mercadi 1885
Totale lengte: 174 meter
Breedte: 30 meter
Constructiedatum: 1854 – 1885

Adres:
Quai de la Rapée
Quai d’Austerlitz
75012, Parijs

Openbaar Vervoer:
Metro: Gare d’Austerlitz 5, 10
Bus: 24, 57, 61, 63, 89

google_street_view_logo

icon-car.pngKML-LogoFullscreen-LogoQR-code-logoGeoJSON-LogoGeoRSS-LogoWikitude-Logo
Pont d`Austerlitz

loading map - please wait...

Pont d`Austerlitz 48.845146, 2.366341