Pont de Sully

Vroeger waren er twee voetbruggen stroomopwaarts vanaf de Ile Saint-Louis: een was de Damiette, op de rechter oever, de andere was de Constantine, op de linker oever. De laatste was een hangbrug die werd gebouwd in 1836 maar die 20 jaar later omviel.

Een voetgangerskruising gebouwd op palen verdween uit het Parijse landschap in 1933. Het bouwwerk dat het verving, werd gebouwd ter ere van Maximilien de Béthune, Duke of Sully, een minister van Henri IV. De brug is naar hem vernoemd.

Pont de Sully

De speciale features van deze brug zijn onder andere dat de brug gemaakt is van twee alleenstaande metalen bruggen die op de top van de Ile Saint-Louis staan. Dit is het werk van de ingenieurs Vaudrey en Brosselin tijdens het Tweede Keizerrijk.

Deze bruggen linken Boulevard Henri IV en boulevard Saint Germain. De noordelijke brug begint op de Quai Henri IV en eindigt op de Quai d’Anjou terwijl de zuidelijke brug begint op de Quai de Béthune en uitkomt op de Saint Bernard en la Tournelle kade.

De publieke tuin die de punt van het eiland en het reservaat scheidt en tussen de twee bruggen ligt, was in de 17de en 18de eeuw een integraal onderdeel van de formele tuin die het schitterende Hotel de Bretonvilliers omringde. Dit Hotel werd verwoest in 1840.

Bijzonderheden:
Constructie datum: 1876
Constructie principes: Drie bogen van 46, 49 en 46 meter van gegoten ijzer.

Adres:
Boulevard Henri IV
Quai Quai de la Tournelle
75004, Parijs

Openbaar Vervoer:
Metro: Sully-Morland (7)
Bus: 67

 

google_street_view_logo

icon-car.pngKML-LogoFullscreen-LogoQR-code-logoGeoJSON-LogoGeoRSS-LogoWikitude-Logo
Pont de Sully

loading map - please wait...

Pont de Sully 48.849592, 2.357326