De bruggen over de Seine

De Seine is de hoofdverkeersader van Parijs. Vanaf de bruggen over de rivier hebt u het mooiste uitzicht op de stad . Bewonder het wisselende licht , de weerspiegelingen en de silhouetten op deze voor ieder tijdstip geschikte wandeling.

Metro; Pont Marie 7

Steek de Pont Marie over naar het l’le St. Louis. Sla rechtsaf, daal de trap af en loop verder langs het water. Klim bij de Rue Jean du Bellay weer omhoog, wandel langs de treurwilg en de cafés op de kruising (en eet een Berthillon-ijsje als u daar trek in hebt). Steek vervolgens de Pont St. Louis over naar het l’le de la Cité en wandel verder via de Pont de l’Archevêché naar de Linkeroever. Sla rechtsaf, daal de trap af naar de brede kade en bewonder deluchtbogen van de Notre Dame aan de overkant van de rivier.

Blijf beneden lopen of klim bij de Pont au Double weer omhoog. Als u weer omhoog klimt, neem dan een kijkje in twee van de smalste oude straatjes van Parijs, tussen nr 9 en 11 en nr 13 en 15, Quai St. Michel. Bewonderde Pont St. Michel, waar sinds de 14e eeuw’ een brug geweest is. (De N staat voor Louis’ Napoléon, die verantwoordelijk was voor de laatste verbouwing van de brug. ) Steek vervolgens over en loop de kade aan de zonkant van het eiland op. Steek nadat u de 16e-eeuwse Pont Neuf hebt bewonderd weer over naar de Linkeroever en sla rechtsaf.

Hier vindt u de uitstallingen van de bouquinistes – en druk verkeer. Kijk naar het Squâre du Vert Galant, het parkje op de punt van het l’le de la Cité aan de overkant, en naar de Seine, die zich hier verbreedt. Steek de fraaie voetgangersbrug de Pont des Arts over. Geniet van het magnifieke uitzicht op het Musée d’Orsay, de zuidflank van het Louvre, het l’le de la Cité en de alom zichtbare torens en torentjes. Sla dan rechtsaf en wandel naar metrostation Pont Neuf.

Deze wandeling is in het 4de arrondissement

Download als zip of klik op de kaart om pdf te openen.